El retaule de Poblet, en alabastre de Sarral i d’Ollers, fou contractat per l’abat Pere Caixal i l’escultor Damià Forment el 2 d’abril de 1527. El 1529, abans del termini previst, ja estava col·locat, tal com consta en la inscripció del sotabanc.
- Aquesta obra significà la introducció del nou gust artístic —renaixement— a casa nostra. Està dedicat a la Mare de Déu, que ocupa la fornícula central, envoltada per un grup de tres sants (Guillem, Bernat i Malaquies), a l’esquerra, i a la dreta, tres santes (Columbina, Úrsula i Florentina). A la base, molt malmeses, cinc escenes de la Passió (l’oració a l’hort de les Oliveres, l’arrest de Jesús, Jesús assotat a la columna, l’Ecce Homo i el Camí del Calvari). I a la part superior, els set goigs de la Mare de Déu (l’Anunciació, el Naixement de Jesús, l’Adoració dels Mags, la Resurrecció de Jesús, l’Ascensió, la Pentecosta i la Dormició de la Mare de Déu). Al pis superior els apòstols amb la imatge de Crist Salvador beneint al bell mig. I a l’àtic, coronant tot el conjunt, el Calvari.
- El retaule de Forment, contemplat en el seu conjunt, a la llum blanca tan abundosa de l’església abacial, traspua una espiritualitat que podríem anomenar del goig: gaudium claritatis. Una espiritualitat molt cistercenca, delicada i humana.
- L’execució d’aquesta obra important va provocar un plet entre la comunitat i l’escultor. La comunitat trobava defectes en les mesures de tot el conjunt i en la qualitat de l’alabastre. L’escultor per la seva banda adduïa que li havien fet introduir canvis quan els treballs ja es trobaven en curs. S’hi afegí encara el fet turbulent de la destitució de l’abat Caixal, el 1531, per problemes de corrupció.