
El nou orgue del monestir de Poblet,
finançat per la Fundació Catalunya Caixa i construït per la prestigiosa firma suïssa Metzler Orgelbau AG, està situat al fons de l’església abacial, sobre
l’entrada principal. Tant la seva concepció com la seva construcció són del tot
inèdites a Catalunya i a l’Estat Espanyol.
Descripció tècnica
És un orgue de composició i
harmonització barroques, amb 61 registres repartits en tres teclats manuals i
pedal. El nombre de tubs és d’uns 3.500, el més gran dels quals té uns 5 metres
de longitud, i 1 centímetre el més petit. Secret construït en roure. Teclat de
transmissió mecànica suspesa. Transmissió de notes totalment mecànica. Caixa de
roure massís, dissenyada d’acord amb la sòbria estètica cistercenca de
l’església abacial de Poblet.
Dimensions de l’instrument
Alçada: 8,70 m
Amplada: 7,20 m
Profunditat: 4,10 m
Pes aproximat: 15 tones
S’han esmerçat unes 16.500 hores de
treball per a la seva construcció.
Filosofia de l’orguener
La firma Metzler ha tingut sempre
l’afany de construir instruments que durin segles. És per aquesta raó que ha
estudiat orgues històrics de tot el continent per tal de «reaprendre» l’art
dels antics mestres orgueners. En els darrers 50 anys, Metzler ha construït uns
350 orgues d’acord amb aquests criteris, que actualment continuen funcionant
sense problemes de deteriorament. Aquesta fiabilitat s’aconsegueix utilitzant
només els millors materials naturals que han demostrat el seu valor al llarg de
la història. A més, l’instrument es construeix en la seva totalitat de forma
purament artesanal, ja que Metzler produeix autònomament totes les parts de
l’orgue (tubs, caixa, tècnica, equipament). Aquesta combinació de principis
artesanals, dels millors materials i d’un art excepcional, és el requisit
indispensable per arribar al cim de l’orgueneria.
Concepció tonal
La noció d’«orgue barroc» és molt vaga.
L’època barroca va produir una ingent varietat de tipus d’orgue, desenvolupant
cada país el seu propi estil, influenciat al seu torn per la pràctica musical
local. Els orgues barrocs d’Espanya, França, Alemanya, Anglaterra mostren grans
diferències relatives al seu disseny, la seva composició, la seva harmonització
i fins i tot el nombre i extensió dels teclats. Aquesta diversitat fa que sigui
difícil interpretar, en un únic instrument, música d’un altre país o d’una
altra tradició. Per exemple, no és del tot satisfactori —o fins i tot factible,
segons el cas— tocar música alemanya en un orgue ibèric, o, a l’inrevés, música
ibèrica en un orgue alemany. Qualsevol obra musical sona sempre més
adequadament quan s’interpreta en un instrument pertanyent a la seva mateixa
tradició. Els organistes d’avui dia coneixen un ampli i divers repertori, i el
seu desig és interpretar cada obra de manera convincent, sense per això haver
de viatjar per tot Europa per tal de disposar de l’instrument apropiat a cada
estil i tradició musical. Aquesta exigència la cobreix el nou orgue de Poblet,
que no és una còpia d’un determinat estil, sinó que ha estat concebut com una
síntesi equilibrada dels més importants elements dels orgues barrocs europeus;
un instrument veritablement interregional, la riquesa sonora del qual permetrà
la interpretació de tot tipus de música barroca, com també d’altres èpoques, de
la manera més autèntica i ajustada possible a l’original. Al centre d’aquesta
concepció hi ha la música del més gran compositor del barroc: J. S. Bach. No
obstant això, com es pot observar per la seva composició sonora, a més de les
característiques pròpiament alemanyes, aquest orgue està proveït dels elements
necessaris per a l’execució de la música francesa, ibèrica, del barroc tardà,
del primer romanticisme i de l’època moderna.
Disposició sonora
I. Rückpositiv
|
|
(C-g3)
|
|
II. Hauptwerk
|
|
(C-g3)
|
|
|
|
|
|
|
|
Prestant
|
|
8'
|
|
Prestant
|
|
16'
|
Quintade
|
|
8'
|
|
Bourdon
|
|
16'
|
Bourdon
|
|
8'
|
|
Principal
|
|
8'
|
Octave
|
|
4'
|
|
Viola
|
|
8'
|
Rohrflöte
|
|
4'
|
|
Rohrflöte
|
|
8'
|
Nasard
|
|
2 2/3'
|
|
Octave
|
|
4'
|
Doublette
|
|
2'
|
|
Holzflöte
|
|
4'
|
Terz
|
|
1 3/5'
|
|
Quinte
|
|
2 2/3'
|
Larigot
|
|
1 1/3'
|
|
Superoctave
|
|
2'
|
Sesquialter
|
|
II
|
|
Mixtur major
|
|
IV
|
Scharf
|
|
IV
|
|
Mixtur minor
|
|
III
|
Trompete
|
|
8'
|
|
Cornet
|
|
V
|
Cromorne
|
|
8'
|
|
Fagott
|
|
16'
|
|
|
|
|
Trompette
|
|
8'
|
Tremulant
|
|
|
|
Clairon
|
|
4'
|
Zimbelstern
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tremulant
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Unterwerk
|
|
(C-g3)
|
|
I – II
|
|
|
|
|
|
|
III – II
|
|
|
Gambe
|
|
8'
|
|
|
|
|
Unda maris
|
|
8'
|
|
|
|
|
Hohlflöte
|
|
8'
|
|
|
|
|
Holzgedackt
|
|
8'
|
|
P. Pedalwerk
|
|
(C-f1)
|
Prestant
|
|
4'
|
|
|
|
|
Salicet
|
|
4'
|
|
Untersatz
|
|
32'
|
Traversflöte
|
|
4'
|
|
Principalbass
|
|
16'
|
Octave
|
|
2'
|
|
Subbass
|
|
16'
|
Waldflöte
|
|
2'
|
|
Octavbass
|
|
8'
|
Sifflöte
|
|
1'
|
|
Violabass (HW)
|
|
8'
|
Cornett
|
|
III
|
|
Choralbass
|
|
4'
|
Zimbel
|
|
III
|
|
Bauernflöte
|
|
2'
|
Oboe
|
|
8'
|
|
Rauschpfeife
|
|
V
|
Vox humana
|
|
8'
|
|
Bombarde
|
|
16'
|
|
|
|
|
Fagott (HW)
|
|
16'
|
Tremulant
|
|
|
|
Trompete
|
|
8'
|
Rossignol
|
|
|
|
Trompete
|
|
4'
|
|
|
|
|
|
|
|
Batalla
|
|
|
|
I – P
|
|
|
Trompeta
|
|
8'
|
|
II – P
|
|
|
Clarín
|
|
4'
|
|
III – P
|
|
|
|
|
|
|
III 4' – P
|
|
|
Objectiu
El resultat final és un orgue d’un valor artístic únic, digne de la
magnífica església pobletana, que pot obrir nous horitzons a l’activitat
musical del nostre país. No obstant això, l’objectiu més important és que amb
la seva sonoritat tan bella mogui, amb totes les emocions que poden suscitar la
música i la fe, els cors de tots aquells que l’escoltin, i ajudi i dignifiqui
l’execució del cant coral de la comunitat monàstica que li donarà vida.
[Andreas Metzler; Josep Antoni Peramos; © foto: Ramon Cornadó Serra]
Fitxa tècnica
ORGUE
Metzler Orgelbau AG, any 2012
Disseny i harmonització: Andreas Metzler
Construcció: Mathias Metzler
Col·laboradors:
Disposició sonora: Josep Antoni Peramos, O. Cist., organista
Coordinació: Jordi Portal, arquitecte
Direcció tècnica com a expert: Joan Carles Castro, mestre orguener
TRIBUNA I ESCALA
Mestre d’obres: Trinitat Teixidor
Construcció: Joan Velasco
Ebenisteria: Taller Joan Carles Castro, orguener |